Jobber på spreng for å sikre arbeid

Lørdag er det høytidelig dåp ved Noryards verft i Bergen. Men så er det tomt for prosjekter.

MARITIM 22.07.2014 03:57  Av Camilla Aadland
 

Bygg nr. 169, et 142 meter langt offshore konstruksjonsskip, skal overleveres til Austevoll-rederiet North Sea Shipping.

Lørdag blir det dåp med gjester fra rederiet og verftet. I tillegg kommer Noryards hovedaksjonær, ukrainske Kostjantin Zjevago.

Skipet som skal døpes, har en lengde på 142 meter, bredde på 27 meter og lugarkapasitet til 120 personer.

- Det er et av de største skipene av denne typen som er bygget. Skroget ble levert i begynnelsen av året, og så har vi brukt seks måneder på å utruste det, forteller konsernsjef Johannes D. Neteland i Noryards til Sysla.no, som utgjør den gamle skipsbyggingsdivisjonen i Bergen Group.

Jobber med å få inn arbeid

Men så er det tomt i ordrebøkene ved verftet på Laksevåg i Bergen.

- Vi holder på med flere prosjekter, men vi har ikke nye kontrakter etter at dette er levert. Vi jobber med å få nye kontrakter, men det vil ta tid å komme i gang og få skrog overlevert. Derfor jobber vi også mot kortsiktig arbeid, som service og vedlikehold. Det kan også bli aktuelt med utleie av personell, sier konsernsjefen.

Prøver å unngå nedbemanning

Han er optimistisk med tanke på å få nye kontrakter.

- Utfordringen er å få til ting på kort sikt, sier han.

Det er rundt 150 ansatte ved verftet i Bergen.

- Vi prøver å unngå nedbemanning. Det er derfor vi jobber med å få inn kortsiktige prosjekter, slik at vi kan opprettholde aktiviteten, sier Neteland. 

I gang til høsten

Johannes D. Neteland.

Noryards har også et verft i Fosen i Sør-Trøndelag. Der er rundt 60 personer sagt opp, og 160 stykker permittert.

Aktiviteten i sommer er lav, men i oktober kommer skroget til et nytt ankerhåndteringsfartøy som skal utrustes i Fosen.

Neteland regner derfor med at alle de permitterte vil være i arbeid igjen til høsten.

Forsiktig optimist

Han har tro på at Noryards skal kunne sikre seg nye kontrakter fremover.

- Det er generelt sett en del aktivitet i markedet, og det bør være mulig for oss å konkurrere. Den største utfordringen er å sikre arbeid på kort sikt i Bergen, sier han. 

Les også: